Hobrovejens Skole i Randers tager til fremtiden med køb af 25 nye Virtual Reality briller

For tre uger siden forløste et par års research sig for lærer i indskolingen på Hobrovejens Skole i Randers, Sandra Carstensen. Nu har skolen endelig fået de 25 nye VR briller hjem, der kan bruges i børnenes undervisning.

Hobrovejens Skoles nye Virtual Reality briller giver eleverne bag de røde murstensmure mulighed for at gå på opdagelse i film, der er skabt til undervisning og kan underbygge lærerens undervisning. Derudover er der også mulighed for at skabe sine egne film. 
Foto: Frede Keldal Hansen

Af Frede Keldal Hansen

Det var egentlig ved et tilfælde, at Sandra Carstensen, der er indskolingslærer på Hobrovejens Skole i Randers, opdagede, at man kunne bruge Virtuel Reality i undervisningen.

Under første Covid-19-nedlukning ledte hun nemlig efter en måde, hvorpå hun kunne gøre onlineundervisningen mere spændende. Det var her, hun faldt over de fremtidsagtige briller. Og nu, efter at have brugt det med to klasser i indskolingen over fire gange, ser hun kun muligheder for dem.

”Jeg har en formodning om, at det bliver stort i folkeskolen indenfor de næste par år,” fortæller Sandra Carstensen.

Og det bygger hun ikke på ingenting. For siden Hobrovejens Skole fik sine VR briller i hus, har Sandra Carstensen flittigt delt ud af sine erfaringer på Instagram og Linkedin. Hun beskriver interessen derpå som værende voldsomt stor, særligt fra andre skoler.

De 25 Virtual Reality briller Hobrovejens Skole har købt, er ikke bare et greb i lommen, for enhver skole. Sandra Carstensen estimerer, at det er løbet op over 100.000 kroner.
Foto: VR i folkeskolen.

Underholdning vs. undervisning

Eleverne på skolen i Randers er også ekstremt begejstrede for skolens nye elektroniske virkelighed. 

Første gang Sandra Carstensen havde Virtual Reality brillerne med til undervisningen, var børnene så begejstrede, at de næsten ikke var til at få tilbage ud i den virkelige verden.

”Stod det til dem, skulle undervisningen have varet endnu flere timer,” fortæller Sandra Carstensen.

Spørger man Leo Bilgrav Nielsen, der er learning og innovation konsulent, og arbejder med Virtual Reality på Helsingør Skole, kan det også være en af de få farer, ved at bringe VR brillerne ind i undervisningen.

”Som lærer skal man finde noget, man kan bruge fra pensum, der også giver mening i Virtual Reality universet og ikke den anden vej rundt. Ellers bliver det til for meget underholdning,” fortæller Leo Bilgrav Nielsen.

Det samme nævner Sandra Carstensen som et muligt problem, da mange af børnene forbinder det med at spille. Så processen i at omvende eleverne til, at det kun er til undervisningsrelateret brug, kan blive en svær proces for nogle børn.